Muurschilderes en Inleefatelier bij Kindcentrum Dynamiek in Maastricht

In november en december zijn we ook weer druk bezig geweest bij de Stichting Stedenband Maastricht-Rama. We hebben de muurschilderes, Karina, die in oktober ook al in Maastricht was, weer mogen ontvangen. Deze keer heeft ze met de kinderen van groep 5 van het Kindcentrum Dynamiek in Maastricht een mooie muurschildering gemaakt.

Op maandag 12 november hebben we een presentatie aan de kinderen gegeven over Nicaragua en over de Global Goals. Vervolgens mochten de kinderen een tekening maken over hun droom aangaande de Global Goals. Later die middag heeft Karina alle tekeningen samengevoegd en hier een schets van gemaakt. De volgende dag heeft zij deze schets op groot formaat op panelen geschetst. Daarna mochten de kinderen in groepjes van vier meehelpen aan het schilderij. Karina en de kinderen zijn vervolgens de hele dinsdag en donderdag druk bezig geweest met schilderen. Donderdag na schooltijd en vrijdagochtend zijn er nog een paar laatste details toegevoegd en werd het schilderij vernist. Daarna kwam het spannendste deel: Het ophangen van het schilderij en de onthulling!

Op vrijdag ochtend hebben we met een groepje het schilderij buiten aan de muur opgehangen, daarna vond de onthulling plaatst. Alle kinderen en ouders stonden buiten op het schoolplein te wachten op de onthulling. Toen het schilderij eenmaal onthuld was, waren de kinderen erg trots op wat ze gemaakt hadden.

 

In december hebben we nog een andere activiteit gegeven aan dezelfde klas. Deze keer mochten de kinderen ervaren hoe het leven in Nicaragua er nou echt aan toe gaat. Dit mochten ze ervaren doormiddel van gebruik te maken van het inleefatelier. De kinderen kregen de kans om kennis te maken met het leven in een Nicaraguaanse familie, de school, het winkeltje, een bonenbedrijf en een kralenbedrijf. De kinderen hebben verschillende rollen gespeeld, zodat ze zich konden inleven in verschillende plekken van het inleefatelier.  Op deze manier leerden ze na iedere rol een ander aspect kennen van het leven in Nicaragua. Ook vond er een nabespreking plaats na iedere ronde. De kinderen kwamen bijvoorbeeld tot de conclusie dat het werken met de bonen saai is als je dit voor langere tijd moet doen en dat het belangrijk is om naar school te gaan zodat je verschillende dingen leert, waardoor je op verschillende plekken kunt werken.